Homeopathie dierenarts Atjo Westerhuis

Ons motto is:
Eerst de diagnose, dan de keuze welke behandeling, dus ook de keuze regulier of complementair, bijvoorbeeld homeopathie of acupunctuur.
"Het hoogste doel van genezen is een snel, patiëntvriendelijk en duurzaam herstel van de gezondheid, ofwel opheffen en vernietigen van de ziekte in haar volle omvang via de kortste, veiligste en minst nadelige weg."
Samuel Hahnemann (1754 – 1842),'ontdekker' van de homeopathie
Onze eerste zorg is dus niet de manier van genezen, maar het welzijn van de patiënt!

Homeopathie
 Niet wetenschappelijk bewezen, maar … Dierenarts Atjo Westerhuis zegt hierover:
“ De werking van homeopathie is nog niet voldoende wetenschappelijk bewezen. Noch qua werkingsprincipe, noch qua klinische effectiviteit. De werking is - althans binnen het huidige wetenschapsmodel – ook (nog) niet verklaarbaar. Niettemin biedt de homeopathie ons veel trefzekere behandelingsmogelijkheden, vaak juist bij patienten die regulier niet goed behandeld konden / kunnen worden. Dankzij een grote hoeveelheid klinische ervaringen van een groot aantal dierenartsen van het nuchtere type ‘eerst-zien-dan-geloven’ in de afgelopen 50 jaar, kennen we inmiddels de reële mogelijkheden. En wij vinden dat wij die extra kans uw huisdier niet mogen onthouden!...”

Indicaties:
Bekende indicaties die in aanmerking komen voor homeopathie zijn o.a.

• Bewegingsstoornissen, o.a. HD, ED,spondylose, cauda equina syndroom, hernia, artrose.
  • Gedragsproblemen. o.a. angst, agressie, separation anxiety,  onzindelijkheid. In een aantal gevallen samen met gedragstherapie.
  • Huidklachten, o.a. allergieën, hormonale kaalheden, demodicos.
  • Voortplantingsstoornissen, o.a. steriliteit bij reu en teef, schijndracht, cryptorchidie.
  • Maagdarmproblemen, o.a. chronische recidiverende diarree (ICC).

Beperkingen
Homeopathie is net als acupunctuur voor de dierenarts een complementaire geneeswijze. Een geneeswijze ter ondersteuning van de reguliere behandeling en / of als enige behandeling in bepaalde gevallen waarin de reguliere diergeneeskunde geen behandeling biedt of alleen een symptomatische behandeling met (te) veel bijwerkingen

Prikkeltherapie
Homeopathie wordt net als acupunctuur beschouwd als een prikkeltherapie. En dat bepaalt tevens ook de beperktheid van de geneeswijze. We gaan ervan uit dat homeopathie alleen de lichaamseigen afweer kan stimuleren tot actie tegen de ziekteverwekker. Als de afweerkrachten onvoldoende of uitgeput zijn kan homeopathie niets uitrichten.

Moeilijke diagnostiek
Nog een belangrijke beperktheid van de homeopathie is het feit dat het homeopathische middel precies tot in de kleinste details moet passen bij het ziektebeeld van de individuele patient. Anders werkt het niet. Zo kan het zijn dat tien patiënten met diarree alle tien op hetzelfde reguliere middel opknappen, maar dat in het geval we homeopathisch willen behandelen voor elk van de 10 patienten een ander homeopathisch middel moeten vinden. Omdat elke patient weliswaar dezelfde diarree heeft , maar in zijn / haar totaliteit individueel verschilt. Om dat ‘precies passende’ middel te vinden hebben we voldoende ‘precies passende’ individuele symptomen nodig. Het lukt in de praktijk regelmatig niet om die te verzamelen en ook dan lukt het niet om homeopathisch succesvol te behandelen.